Jak a s kým řešit zdravotní problém v zahraničí

I když jsi na sebe opatrnej a pro prevenci děláš všechno, co je v tvých silách, i tak se může sem tam něco stát. O nepříjemnej zážitek máš v tu chvíli asi postaraný, ale dá se aspoň eliminovat. Předem si proto určitě zjisti a rovnou i ulož všechny důležitý telefonní čísla. Takže klasika, číslo na místní záchranku, policii a hasiče. Taky s sebou všude nos svou modrou evropskou kartičku pojištěnce, tv. EHIC. Pokud ti ji ovšem tvá česká zdravotní pojišťovna nechala a pokud pracuješ v Evropě. Jestli se v EHIC moc nevyznáš, píšu o něm víc v článku TADY. Doporučuju přečíst. No a ještě s sebou určitě měj vytištěnou kartičku svýho cestovního pojištění. To si na celou dobu pobytu zařiď, a to i v případě, že budeš v zahraničí normálně pracovat a tudíž i normálně nahlášenej v jejich zdravotním systému! Proč? To poměrně detailně rozebírám v článku o cestovním pojištění zase TADY.

Co dělat, když se něco stane

Abych řekla pravdu, nevím, jak přesně fungují jednotlivý zdravotní systémy v různých koutech světa. Nebo jinak.. Ano, tuším, ale protože je to v každičký zemi trochu jinak, netroufám si to tady nějak obecně generalizovat. Proto tu raději popíšu postup, co dělat, když přijde zdravotní problém a ty budeš uplatňovat klasický cestovní pojištění. A protože tě přesvědčil můj předchozí článek o pojištění, určitě ho máš. Nebo aspoň doufám, že máš..

  • Zavolej na pojišťovnu

V prvý řadě volej (pokud můžeš) na asistenční službu pojišťovny, u který máš svý cestovní pojištění zařízený. Pokud to půjde, volala bych ještě předtím, než nějakýho náhodnýho doktora navštívím a rozhodně i předtím, než začnu cokoliv řešit na nejbližší poliklinice nebo v nemocnici. Vydoluj z peněženky svou vytištěnou kartičku pojištění a nahlas operátorovi číslo svý pojistný smlouvy. Řekni jim, kde jsi, co se ti stalo a co od doktora potřebuješ. A oni ti založí spis.

Po telefonu ti taky rádi sdělí, kde přesně a jak daleko od tebe se nachází jejich nejbližší smluvní doktor, popřípadě nemocnice. Co se jsem dívala, smluvních doktorů i nemocnic mají naše pojišťovny v zahraničí fakt požehnaně. Po Evropě je to síť samozřejmě hustější, ale i jinde ve světě to vzali celkem zodpovědně. Takže neboj, nebudou tě hnát k někomu "svýmu" sto padesát kilometrů daleko. Píšu tu hlavně proto, že u soukromých klinik a doktorů by se mohla pojišťovna s pozdějším proplácením za ošetření dost cukat. Což při těch částkách v zahraničí snad i chápu. Proto pokud ti to situace dovolí, měl bys vždycky mířit po dohodě s pojišťovnou do nějakýho smluvního.

  • Pojišťovna ti založí spis

Po skončení hovoru ti pak většinou SMS nebo emailem pošlou kód tvýho spisu. Bude tam datum, tvý jméno a takový ty klasiky. Cokoliv s nimi budeš do budoucna řešit, máš v ruce potvrzení a důkaz, že jsi událost včas nahlásil. Pokud budeš řešit něco akutně, nebo ti bude volat doktora někdo jiný, spis a samotný nahlášení na pojišťovnu se vyřeší samozřejmě zpětně.  

  • Vyplníš papíry u doktora

Jakmile máš událost nahlášenou (můžeš ji nahlásit samozřejmě i potom) a už tě i poslali za nějakým tím doktorem, i on tě teď bude zdržovat otravným papírováním. Pokud samozřejmě neřešíš nic akutně. Budou po tobě vyžadovat vyplnění vstupního dokumentu, kde budeš mimo jiné zadávat i údaje o svý pojišťovně. Může to fungovat několika různými způsoby.

První způsob - úplně nejlepší varianta je, když si u doktora vezmou údaje tvý pojišťovny a fakturu za ošetření pošlou rovnou jí. To se děje právě u smluvních lékařů a nemocnic. Tebe do toho nijak nezatahují, nemusíš na místě nic platit a nemusíš se ničím zabývat. Vše si vyřídí mezi sebou. Ideálka.

Druhej způsob - další variantou je, že tohle všechno sice udělají, ale donutí tě, aby ses jim zaručil svou platební kartou. Částku za ošetření si na tvým účtu zablokují pro případ, že by se tvá pojišťovna kousla a nechtěla jim nic zaplatit. Sice v ten moment peníze za ošetření nevytahuješ, ale kdyby na věc přišlo, strhnou ti je z účtu. Což není při těch sumách zrovna příjemnej pocit. 

Třetí způsob - no a poslední variantou je, že to na místě dobrovolně sám zaplatíš a budeš si peníze nárokovat u pojišťovny zpětně. Do toho bych se teda já osobně moc nehrnula, ale je to samozřejmě na tobě.  

  • Schov si všechny dokumenty

Než od doktora odejdeš, nezapomeň si od něj vzít veškerou dokumentaci. Samozřejmě v cizím jazyce, to je v pohodě. Musíš mít hlavně jeho zprávu, co se dělalo a řešilo. Pokud jsi přímo jemu, popřípadě na příjmu pohotovosti nebo nemocnice něco platil, nech si vystavit doklad o zaplacení a ten si taky schovej. Pokud ti doktor předepsal léky, ani účtenku z lékárny nevyhazuj. Sice ne všechno pojišťovny proplácejí, ale nějaká šance tady je. Co si máš pohlídat a přivézt, ti tvá pojišťovna po nahlášení události většinou i řekne, nebo napíše v emailu. 

  • Finální dořešení

Ideálně co nejdřív pošli všechny dokumenty a potvrzení o platbách emailem na tvou pojišťovnu. Pro komunikaci použij kód svýho spisu. Ten, co ti přišel v den události SMSkou. Některý pojišťovny teda chtějí dokumenty v originále, takže je možná budeš posílat poštou. Drtivé většině ale stačí buď scan nebo čitelná fotka. Budou tě pak informovat o konečným schválení a vyřízení. Kdyby od tebe náhodou ještě něco potřebovali, sami se ozvou.

Pomohl ti článek? Pokud ano, budu ráda za sdílení dalším tápajícím cestovatelům :)